EvoluEvolución del marxismo y la revolución socialista desde Marx hasta el presente
Evolution of Marxism and the Socialist
Revolution from Marx to the present
En julio de 2022, la Universidad Renmin de
China me invitó a impartir un breve curso virtual sobre marxismo y materialismo
histórico para su programa de Escuela Internacional de Verano. Con el fin de
proporcionar un material de lectura eficiente sobre las ideas centrales
presentadas en el curso, llamado Evolución del marxismo y la revolución
socialista desde Marx hasta el presente, escribí un libro de texto dividido en
3 partes: 1) Introducción, 2) Materialismo histórico y 3 ) Las Tres Etapas (o
Fases) del Capitalismo.
Aquí está la introducción general, que contiene
unas breves introducciones a la
dialéctica y al marxismo. En futuras
oportunidades publicaré el resto.
In July 2022, the Renmin University of China
invited me to teach a short virtual course about Marxism and Historical
Materialism for their International Summer School program. In order to provide
an efficient reading material about the core ideas presented in the course,
called Evolution of Marxism and the Socialist Revolution from Marx to the
present, I wrote a textbook divided into 3 parts: 1) Introduction, 2)
Historical Materialism and 3) The Three Stages (or Phases) of Capitalism.
1) INTRODUCCIÓN
GENERAL
Comentarios previos
Este curso pretende desarrollar un análisis marxista, y su enfoque se basa en
el punto de vista del Materialismo Histórico, por lo que se le da particular
atención a las cuestiones de economía política, pero no es un trabajo de
economía política, lo que excedería los límites de este curso. Su propósito
principal es mostrar en términos generales el desarrollo histórico de las
etapas del capitalismo y la evolución de la estrategia revolucionaria contra el
dominio del Capital que implica una creación permanente de algunas variantes o
evolución de la teoría marxista.
Para la novedad
analítica que introduce este curso que propone la globalización (tal como la
ejercen las fuerzas financieras y neoliberales) como la tercera y última etapa
del capitalismo, tendremos que arreglárnoslas solos, ya que aún no existe una
perspectiva histórica para su análisis (cualquiera que sabe algo de la
escritura de la historia sabrá lo difícil que es hacer un análisis histórico de
los procesos contemporáneos) y casi no hay bibliografía que considere los
efectos perversos de la Globalización capitalista desde el punto de vista de la
“periodización” histórica, ya sea marxista o no marxista.
La intención es
contribuir a una comprensión teórica marxista de la naturaleza de la época en
que vivimos para esclarecer los principales ejes de acción de los movimientos
revolucionarios necesarios para contribuir a la construcción de una nueva
sociedad de solidaridad y cooperación pacífica entre los seres humanos. Podemos
considerar que éste es uno de los requisitos más significativos que faltan para
la orientación definitiva del “sujeto histórico” que ha ido retomando la marcha
hacia las grandes transformaciones que demanda la historia, pero que no
adquirirá el impulso y la fuerza necesarios para la magnitud de la empresa
hasta dar un salto teórico cualitativo dentro del materialismo histórico que
permita una construcción definitiva de las vanguardias, otorgándoles un
liderazgo eficiente en su acción política.
1a - Dialéctica en Hegel y Marx
La dialéctica es la
forma en que toda la realidad se mueve y se desarrolla. El movimiento
permanente de la realidad inorgánica y orgánica tiene un ritmo triádico llamado
Dialéctica.
a) Primero algo
comenzó o llegó a ser, ese es el momento afirmativo de todos los procesos y
todas las cosas materiales (tesis)
b) Este proceso
inicial tiene en sí mismo un cierto contenido que se le pretende oponer. Todo
lo que es tiene dentro de sí su “otro” (su negación) Esto se puede ver en todos
los fenómenos universales y naturales. Las semillas tienen en su interior el
potencial del árbol que las va a negar como semillas, el proceso de existir de
una estrella tiene en su dinámica el tiempo en que esa estrella se va a
colapsar. En términos de definición de cosas, solo puedo determinar qué es una
cosa comparándola con todas las demás cosas que no lo son, pero todas son parte
de un todo, un sistema de cosas y procesos interrelacionados que constituyen
una unidad que es en sí misma un cosa o un proceso en un nivel superior. Esta
primera negación de la tesis (momento inicial afirmativo) es la antítesis y no
elimina todo el contenido de la primera cosa o proceso. Niega unos y conserva
otros; esto en dialéctica se llama sublate (aufhebung en alemán). De todos modos
esta negación no es sólo una mera oposición, o una discrepancia trivial, sino
una contradicción directa. Podemos decir revolucionario al considerar los
procesos sociales.
c) Este conflicto
producido por la contradicción tiene que tener un ganador y un perdedor en
todos los casos, pero el ganador nunca obtiene todo lo que significa en sí
mismo sino algo que en cierto modo contiene la parte o los momentos esenciales
del proceso que “pierde la batalla”. Esto se llama la negación de la negación
(síntesis) y es un nuevo proceso o cosa diferente que vuelve a aparecer como
afirmación de algo que a su vez se convierte en una nueva tesis y el movimiento
dialéctico continúa.
Este proceso que
impulsa todo lo que existe inorgánico, orgánico y social fue descubierto en la
Antigua Grecia por varios filósofos pero el más avanzado de todos ellos fue
Heráclito aunque la dialéctica entonces se formuló de un modo general y vago.
Hegel que tenía ante sí toda la historia de la filosofía incluyendo a Sócrates,
Platón, Aristóteles, los cristianos, los racionalistas modernos como Descartes,
Voltaire, Rousseau, los empiristas como Hume, Berkeley y Locke y, finalmente,
Spinoza y Kant y los románticos alemanes como Fichte y Schelling, entre muchos
otros, supieron describir todo el proceso dialéctico con detalle y en el nivel
más profundo que jamás haya tenido. Su trabajo fue enorme pero finalmente llegó
a la creencia de que todos estos movimientos dialécticos triádicos eran los
movimientos de una Idea que es la única cosa o proceso que realmente existe.
Eso significaba que la realidad es solo una idea y las ideas la única realidad
Y no hay otra realidad que esta “Idea Absoluta” que contiene todo. Esta era una
perspectiva idealista típica en los tiempos en que Hegel formuló sus obras y cuando
n casi nadie fue capaz de imaginar un mundo donde Dios (en Europa el Dios
cristiano) no fuera el principio último de todo.
Pero Marx, que fue
otro pensador extraordinario, fue capaz de superar el punto de vista religioso
y, a partir de ahí, pudo ver que toda la realidad se mueve de forma dialéctica
como postulaban Heráclito y Hegel pero que el mundo material era anterior e
independiente del humano. pensamientos y por lo tanto de cualquier forma mágica
o religiosa idealista de la idea. Entonces el marxismo aceptaba el movimiento
dialéctico de los procesos y las cosas pero independientemente de la Idea
Absoluta hegeliana. En cierto momento del desarrollo dialéctico de la materia
orgánica e inorgánica, este movimiento resultó en seres humanos dotados de cerebro
y capaces de pensar. Este es el núcleo del “Materialismo Dialéctico”.
Así los pensamientos
fueron producto del desarrollo de la realidad inorgánica transformada primero
en orgánica que luego produciría las primeras formas de vida y finalmente el
ser humano y sus pensamientos.
1b - Materialismo histórico
A partir de este
momento Marx y Engels crearon también el Materialismo Histórico cuyo principio
fundamental es que las ideas no determinan la vida social sino que las
condiciones materiales de la vida social determinan las ideas (cultura,
instituciones políticas, etc.), aunque esto no es mecánico. Las ideas, una vez
creadas, juegan un papel como herramientas que se combinan con los recursos
naturales y otras herramientas creadas por los humanos antes de ayudar a
producir y reproducir la vida social humana.
Por lo tanto, el
pensamiento humano comenzó a jugar un papel en la supervivencia humana y en la
evolución de la especie, en su relación dialéctica con la naturaleza y con las
herramientas que los humanos eran capaces de producir antes precisamente por
sus habilidades de pensamiento.
Desde que los
humanos aparecieron sobre la tierra, viviendo en bandas, podemos empezar a
llamar a este proceso general de desarrollo de toda la realidad: Historia Humana,
en un sentido amplio.
Además, el proceso
evolutivo humano siempre ha sido un proceso social. El ser humano nunca hizo
nada solo de manera absolutamente individualista. Siempre ha sido un proceso
donde los humanos viven y trabajan juntos con otros.
En esta empresa
social, que caracteriza la historia humana, los humanos desarrollaron cada vez
más las llamadas Fuerzas Productivas, es decir, las herramientas, instrumentos
y capacidades humanas para producir y reproducir las condiciones de su vida
social.
Y esta vida social
tiene tipos o modos de organización (en relación directa con el nivel de
desarrollo de esas Fuerzas Productivas) que el marxismo llama Relaciones
Productivas. Estas diferentes formas de relaciones productivas determinan lo
que se denomina el Modo de Producción.
El primer modo de
producción se caracterizó por relaciones de producción cooperativas y
comunistas, en las que todos cooperaban con los demás miembros del grupo en las
actividades generales de producción para la supervivencia y el desarrollo. No
hubo divisiones de clase ni luchas de clases. El trabajo se distribuyó desde un
punto de vista funcional dependiendo de las habilidades de cada miembro de la
banda. Y rara vez se reunían con otras bandas y si eso sucedía no había
conflictos entre bandas ya que los recursos naturales eran suficientes
considerando también las necesidades básicas de la vida humana en esos días.
Pero en un momento
dado de la evolución humana, cuando las sociedades humanas habían crecido en
número y las formas de vida habían evolucionado hacia modos y relaciones más
sofisticados, comenzaron a surgir disputas por la apropiación territorial. Tal
fue el origen de la guerra y el origen de lo que paradójicamente se llama
“civilización”, la Historia Humana en un punto de vista restringido.
En estas batallas
siempre había un ganador y un perdedor y con el tiempo y la evolución de las
fuerzas productivas el ganador empezó a hacer trabajar para él al perdedor. Ese
fue el comienzo de las clases sociales y el comienzo de la propiedad.
Eventualmente con el
devenir histórico aparecieron muchas clases diferentes en una organización
social mucho más compleja y sofisticada, y como cada clase tenía sus propios
intereses, en esa complejidad se inició lo que Marx y Engels llamaron lucha de
clases, que impulsa desde entonces el destino de la sociedad. vida humana. Marx
y Engels nos dijeron que (en cierto sentido) la historia de la humanidad es la
historia de la lucha de clases.
Con la aparición del
capitalismo como modo de producción en Europa occidental a partir de los siglos
XIII o XIV, la lucha de clases se convirtió cada vez más en una lucha entre dos
clases principales: la burguesía y la clase obrera. El mundo del capital y el
mundo del trabajo.
Pero la clase
obrera, como afirma el marxismo, no es una clase social más, sino la clase que
vencerá a la burguesía capitalista y liberará a todas las clases mediante una
revolución que permitirá el surgimiento de un nuevo tipo de organización social
en la que las cooperativas y Se recuperarán los modos comunistas de la forma
original de organización social humana (negación de la negación) pero en una
forma superior de los modos de producción (superación dialéctica).
Las premisas del
materiaismo historico fueron desarrollados principalmente por marx y engels en
"la ideologia alemana" y algunas otras obras. Para Marx y Engels, el
camino para pasar de la dialéctica hegeliana al materialismo histórico se
encuentra en la “Fenomenología del Espíritu” de Hegel, ya que es allí donde se
encuentra el movimiento ascendente que va de “la tierra al cielo”. A partir de
ahí podemos establecer la línea base del Materialismo Histórico que concibe el
desarrollo histórico como la superación sucesiva de modos de producción que
depende del desarrollo de las fuerzas productivas y de la división social del
trabajo.
Para los marxistas y
particularmente desde la perspectiva del materialismo histórico, es claro que
para conocer un objeto es necesario considerarlo en su movimiento, su
surgimiento y su desarrollo. Solo al revelar las eras principales y, dentro de
cada una de ellas, las etapas correspondientes de su desarrollo, es posible
comprender y explicar las propiedades y conexiones económicas y políticas
necesarias.
El historicismo
marxista presupone que se conocen las leyes del desarrollo, que determinan el
surgimiento, el efecto y la evolución del objeto o proceso que se estudia, que
el presente se explica sobre la base de estas leyes junto con sus
características y conexiones inherentes, inferidas de la historia que debe ser
examinada con sus necesarias tendencias y formas; al mismo tiempo se debe hacer
una reconstrucción teórica acerca de los procesos de desarrollo de los
fenómenos investigados.
En primer lugar es
necesario distinguir los grandes momentos de la historia humana, es decir las
edades de su evolución desde que se inicia la gran era llamada “civilización”,
hasta la última parte que es la era de la modernidad o en términos marxistas
“Capitalismo”. ”. Aunque no es parte del núcleo de este curso, tenemos que
hacer algunas referencias a estos tiempos “pre-capitalistas” para comprender el
origen dialéctico del proceso histórico cuyo análisis es el objeto principal de
este curso.
Luego tenemos que
concentrar nuestra atención en las etapas o fases del propio Capitalismo para
comprender su desarrollo y destino histórico que dará lugar al asentamiento
final del Socialismo y el Comunismo en todo el mundo.
Sobre estas etapas
del capitalismo tenemos que decir que la terminología que se refiere al mismo
es muy confusa. En primer lugar, el término "etapa" o
"fase" es utilizado por muchos sin precisión alguna para referirse a
los períodos de tiempo más diferentes, sin ninguna coherencia en cuanto a por
qué una etapa debe seguir a otra, o si el número de etapas o fases representa
algo. que en realidad tiene algún sentido. Por otro lado, si ciertamente la
palabra “término” (o “fase”) fue introducida en la terminología marxista por
Lenin, refiriéndose a la relación entre un primer capitalismo premonopolista de
“libre competencia” y un segundo capitalismo cuyo paradigma era el capital
monopolista y su relación con un Estado (Capitalismo Monopolístico de Estado),
autodenominado y por otros denominado como “Imperialismo”, para mantener
nuestra lógica conceptual, conviene explicar un poco más acerca de la división
de estas etapas. Es imposible ignorar, desde un punto de vista marxista, la
explicación (basada en la dialéctica y el materialismo histórico) de estas
divisiones analíticas y sus interrelaciones.
En este sentido, es
obvio que la perspectiva histórica y las condiciones objetivas teóricas son
mejores hoy que en tiempos de Marx e incluso de Lenin, de tal manera que
podemos observar un desarrollo más completo del capitalismo como proceso
histórico y sabemos mejor ahora que en aquel entonces. Es por tanto una
obligación teórica para los marxistas incorporar todos estos conocimientos al
procesamiento integral del análisis utilizando como metodología el materialismo
histórico. Entonces no solo tenemos un aumento en la cantidad de información
sino también una evolución en términos de calidad de los niveles de
epistemología.
Si el análisis se
hace desde la perspectiva marxista, para diferenciar etapas y períodos
necesariamente debemos relacionarlos con los diversos movimientos de lo
esencial de este proceso histórico: el capital y sus formas de acumulación.
Finalmente, sería coherente en un análisis marxista que la lógica del
movimiento de estas etapas y períodos y la forma en que se relacionan entre sí
se entiendan dialécticamente a través de afirmaciones, negaciones y negaciones
de negaciones.
períodos y la forma en que se relacionan entre sí
1 - INTRODUCTION
Some previous remarks
This course intends to develop a Marxist analysis, and
its approach is based on the point of view of Historical Materialism, for that
reason matters of political economy are
given particular attention, but it is not a work of political economy, which
would exceed the limits of this course. Its main purpose is to show in general
terms the historical development of the stages of capitalism and the evolution
of the revolutionary strategy against the rule of Capital that implies a
permanent creation of some variants or evolution of the Marxist theory within its
basic framework. For the
analytical novelty introduced by this course proposing globalization (as exercised
by financial and neoliberal forces)[1] as the third and final stage of
capitalism, we will have to manage on our own, as yet there is no historical
perspective for its analysis (anyone who knows anything of the writing of
history will know how difficult it is to perform a historical analysis of
contemporary processes) and there is nearly
no bibliography that considers Globalization from the point of view of
historical “periodization”, whether Marxist or non-Marxist.
The intention is to contribute to a Marxist
theoretical understanding of the nature of the era in which we live to
enlighten the main course of action of the revolutionary movements needed to
contribute to the building of a new society of solidarity and peaceful
cooperation among human beings . We may consider this to be one of the most
significant requirements missing for the definitive orientation of the
“historical subject” that has been taking up the march towards the great
transformations that history demands, but that will not acquire the impulse and
strength needed for the magnitude of the enterprise until a qualitative
theoretical leap is made within historical materialism that will enable a final
construction of the vanguards, granting them an efficient leadership in their
political action.
1a - Dialectics in
Hegel and Marx
Dialectics is
the way in which all reality moves and
develops The inorganic and organic reality permanent
movement has a triadic rhythm called
Dialectics .
a) First something started or came into being, that is the affirmative
moment of all processes and all material things (thesis)
b) This initial process has in itself a certain content that is meant to oppose
it. Everything that is has within
its own “other” (its negation) This can
be seen in all universal and natural phenomena. The seeds have inside them the
potential of the tree that is going to negate them as seeds, the process of existing of a star
has in its dynamics the time when that star is going to collapse. In
terms of defining things I can only
determine what a thing is by comparing
it with all the other things that are not it, but they are all part of a whole,
a system of things and processes interrelated that constitute a unity that is
itself a thing or a process in a
superior level. This first negation of the thesis (affirmative initial moment)
is the antithesis and it
doesn´t eliminate all the contents of
the first thing or process. It negates
some and preserves others; this in Dialectics is called to sublate (aufhebung
in German). Anyway this negation is not only a mere opposition, or a trivial
discrepancy, but a direct
contradiction. We may say a
revolutionary one when considering social processes.
c) This conflict produced by the contradiction has to
have a winner and a loser in every case, but the winner never gets everything
itself meant but something that in a way holds the essential part or moments of
the process that “loses the battle”. This is called the negation of the
negation (synthesis) and is a new
different process or thing that
appears again as an affirmation of
something that in turn becomes a new thesis and the dialectic movement goes
on.
This process that drives all that exists inorganic,
organic and social was discovered in
Ancient Greece by several philosophers but the most advanced of them all was
Heraclitus although dialectics was then formulated in a general and vague mode.
Hegel who had before him the whole history of philosophy including Socrates, Plato, Aristotle, the
Christians, the modern rationalists like
Descartes, Voltaire, Rousseau, the
empiricists like Hume, Berkeley and Locke and, finally, Spinoza and Kant and
the German romantics like Fichte and Schelling, among a lot of others, was able
to describe all the dialectical process with detail and at the deepest level it
has ever had. His work was enormous but eventually he came to the belief that
all these triadic dialectical movements were the movements of an Idea that is
the only thing or process that really exists.
That meant that reality is just an idea and ideas the only reality And there is not another reality than this
“Absolute Idea” that contains everything. This was an idealistic perspective typical in the times when Hegel
formulated his works and when nearly nobody was able to imagine a world where
God (in Europe the Christian God) wasn't
the ultimate beginning of everything.
But Marx, who was another extraordinary thinker was
able to overcome the religious point of view and, from there on, could see that
the whole reality moves in a dialectical way as Heraclitus and Hegel posited
but that
the material world was previous and independent from human thoughts and
therefore from any idealistic magical or
religious form of the idea. So Marxism
accepted the dialectical movement of processes and things but independently from the Hegelian Absolute Idea. In a certain
moment of the dialectical development of inorganic and organic matter this movement
resulted in human beings provided with brains and able to think. This is the
core of “Dialectical Materialism”.
So thoughts were the product of the development of
inorganic reality transformed first into organic which then would produce the
first forms of life and finally human beings and their thoughts.
1b - Historical Materialism
From this moment on Marx and Engels created also
Historical Materialism whose main principle is that ideas do not determine
social life but the material conditions of social life determine ideas
(culture, political institutions, etc.), although this is not mechanical. Ideas
once created play a role as tools that combine with natural resources and other
tools created by humans before help to produce and reproduce human social life.
Therefore, human thought began to play a role in human
survival and in the evolution of the species, in its dialectical relation with
nature and with the tools that humans were able to produce before precisely
because of their thinking
abilities.
Since humans appeared on the earth, living in bands,
we can start calling this general process of the development of the whole
reality: Human History, in a broad
sense.
Moreover, the human evolutionary process has always
been a social process. Human beings never did anything alone in an absolute
individualistic manner. It has always been a process were humans live and work
together with others.
In this social
enterprise, that characterizes human history, humans developed more and more
what are called the Productive Forces, i.e. the tools, instruments and human
abilities to produce and reproduce the conditions of their social life.
And this social life has types or modes of
organization (in direct relation with the
level of development of those Productive Forces) that Marxism calls
Productive Relations. This different forms of productive relations determine
what is called the Mode of Production.
The earliest mode of production was characterized by
cooperative and communist relations of production, in which everybody cooperated with the other
members of the group in the general activities of production for survival and development. This was an
era in which human society was also substantially different in its mode of
existence from the way it should be later. There were no class divisions nor class struggles. Work was distributed from a functional point of view depending on
the abilities of each member of the band. And they seldom met with other bands
and if that happened there were no conflicts among bands since natural
resources were enough considering also the basic necessities of human life in
those days.
But at a given
moment of human evolution when human societies had grown in numbers and ways of
life had evolved into more sophisticated modes and relations, disputes for territorial appropriation began
to arise. Such was the origin of war and the origin of what is, paradoxically,
called “civilization”, Human History in a restricted point of view. And so we entered in
a new era, a new mode of existence of human beings that has lasted till our
days and is now getting into a huge crisis.
In these battles there was always a winner and a loser
and with time and the evolution of productive forces the winner began to make
the loser work for him. That was the beginning of social classes and the
beginning of property.
Eventually with the historical evolution many
different classes appeared in a much more complex and sophisticated social
organization, and as each class had its own interests, in this complexity
started what Marx and Engels called class struggle, that drives, since then on,
the destiny of human life. Marx and Engels told us that (in a sense) the
history of humanity is the history of class struggle.
With the appearance of capitalism as a mode of
production in Western Europe from about
the 13th or 14th centuries on, class struggle became more and more as a
struggle between two main classes: the bourgeoisie and the working class. The
world of capital and the world of labor.
But the working class, as stated by Marxism, is not
just one more social class but the class that will beat the capitalist
bourgeoisie and liberate all classes
by a revolution that will allow the emergence of a new kind of social
organization in which the cooperatives
and communist modes of the
original form of human social organization will be recovered (negation of the
negation) but in a superior form of the modes of production (dialectical
sublation).
The premises of historical materialism were developed
mainly by Marx and Engels in "The German Ideology" and some other
works. For Marx and Engels, the way to
go from Hegelian dialectics to historical materialism is to be found in Hegel's
“Phenomenology of the Spirit”, since this is where we can find the ascending
movement that goes from “earth to heaven”. From there we can set the baseline
for Historical Materialism that sees historical development as the successive
overcoming of production modes that depends on the development of productive
forces and on the social division of work.
For Marxists and particularly from the historical
materialism perspective, it’s clear that in order to know an object it’s
necessary to consider it in its movement, its emergence and its development. It
is only by revealing the main eras and within each of them the corresponding
stages of its development that understanding and explaining the necessary
economic and political properties and connections becomes possible.
Marxist historicism presupposes that the historical laws
of development must be discovered, that they determine the emergence, the
effect and the evolution of the object or process being studied, that the
present is explained on the basis of these laws together with its inherent
characteristics and connections, inferred from history that must be examined
with its necessary trends and forms; at the same time a theoretical
reconstruction should be done concerning the development processes of the
phenomena investigated.
First of all it is necessary to distinguish the great
moments of human history, that is to say the ages of its evolution since the
large era called “civilization” started, until the last part that is the age of
modernity or in Marxist terms “Capitalism”.
Although it is not part of the core of this course we have to make some
references to this “pre-Capitalist” times to understand the dialectical origin
of the historical process whose analysis is the main object of this course.
Then we have to concentrate our attention in the
stages or phases of Capitalism itself to understand its development and
historical destiny that will give place to the final settlement of Socialism
and Communism all over the world.
About these stages of capitalism we have to say that
the terminology referring to it is very confusing. First the term “stage” or
“phase” is used by many without any accuracy whatsoever to refer to the most
different periods of time, without any coherence as to why one stage should
follow another, or whether the number of stages or phases represents something
that actually makes any sense. On the other hand, if the word “term” (or
“phase”) was certainly introduced in the Marxist terminology by Lenin,
referring to the relation between a first pre-monopolistic capitalism of “free
competition” and a second capitalism whose paradigm was the monopolistic
capital and its relation with a state (Monopolistic State Capitalism), self
named and named by others “Imperialism”, in order to keep our conceptual logic,
we should explain a little more about the division of these stages. It is
impossible to ignore, from a Marxist point of view, the explanation (based on
dialectics and historical materialism) of these analytical divisions and their
interrelations.
In this respect, it’s obvious that the historical
perspective and the theoretical objective conditions are better nowadays than
they were in Marx’s and even in Lenin’s days, in such a way that we can observe
a more complete development of Capitalism as a historical process and we know
it better now than they did back then. It is therefore a theoretical obligation
for Marxists to incorporate all this knowledge into the integral processing of
the analysis using historical materialism as a methodology. So not only do we
have an increase in the amount of information but also an evolution in terms of
quality of the levels of epistemology.
If the analysis is to be done from the Marxist
perspective, in order to differentiate stages and periods we must necessarily
connect them with the various movements of what is essential to this historical
process: capital and its ways of accumulation. Finally, it would be coherent in
a Marxist analysis that the logic of movement of these stages and periods and
the way they relate to each other should be dialectically understood through
affirmations, negations and negations of negations.
[1] This must be clear from the start. Globalization is a technological and
communications development that can be understood from two different and
opposite points of view . The bad one, that of the globalized finances ruled by
the speculative actions of powerful financial parasitic groups is the very last
and decadent stage of capitalism as a historical mode of production. But there
is also the globalization of new opportunities for humanity offering the chance
of reaching a worldwide community of nations that implies the fast development
of exchange and communication between governments and peoples, That is what
President Xi JingPing refers to in his speeches and what the Belt and Road
initiative and other international
policies promoted by the People's Republic of China take into account as needed
for human development
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